Het WRR-rapport Focus op Functies biedt uitdagende elementen voor het debat over de toekomst van de media. GroenLinks onderschrijft de hoofdlijnen van de analyse en vindt in het rapport steun voor haar voorstel de publieke omroep om te vormen tot een onafhankelijk en reclamevrij bestel, dat publiek gefinancierd wordt.

GroenLinks steunt de WRR- benadering van focus op functies. Zij ziet in het rapport onderbouwing voor haar eigen plannen voor de toekomstige publieke omroep: twee publieke netten, vrij van reclame. Een onafhankelijk bestel, dat met publiek geld een publieke functie vervult, onafhankelijke netredacties kent (inclusief redactiestatuten, zonder netmanagers), met aan het hoofd een door de redactie gekozen hoofdredacteur. In dit zogenaamde 'dagbladmodel' kunnen de verschillende netredacties zelf programma's maken, of deze inkopen bij de omroepverenigingen en externe productiemaatschappijen.

"Het mediabeleid van de overheid moet terug naar af en op een nieuwe leest worden geschoeid", zegt de WRR. Het huidige beleid voldoet niet meer in dit internationale en digitale  tijdperk vol commerciële concurrentie. Media is meer dan Hilversum. De publieke omroep moet het hoofd kunnen bieden aan nieuwe ontwikkelingen zoals de integratie van televisie & Internet en de nieuwe samenwerkingsverbanden tussen kranten, productiehuizen en glasvezelnetten. De uitgebreide analyse van het moderne medialandschap bevestigt de noodzaak om de heersende 'Hilversumse hokjesgeest' te doorbreken. GroenLinks ziet dan ook graag dat de Staatssecretaris van Cultuur en Media zich door het rapport laat inspireren bij het opstellen van haar plannen voor de toekomst van het publieke omroepbestel.

Femke Halsema