Minister Peijs (Verkeer) heeft het Platform-Nouwen, dat moet adviseren over de invoering van een kilometerheffing, gemaand vaart te maken. Blijkbaar heeft ze zorgen over de voortang. GroenLinks heeft om opheldering gevraagd. Het zou zorgelijk zijn als het platform de invoering van de kilometerheffing vertraagt, bijvoorbeeld doordat tegenstanders van de heffing vol op de rem staan. Er mag geen verdere vertraging optreden: er moet snel een advies tot stand komen om een vorm van beprijzing van het verkeer in te voeren.

Wijnand Duyvendak en Kees Vendrik stelden hierover de volgende vragen aan minister Peijs:

1. Klopt het bericht dat u een brief heeft gestuurd aan het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit (Platform-Nouwen) waarin u het platform aanspoort om snel met een eensgezind en concreet advies te komen*?

2. Waarom was het nodig om hierop aan te dringen?

3. Heeft u signalen gekregen dat er onvoldoende voortgang is? Zo ja, wat zijn die signalen en van wie zijn ze afkomstig?

4. Behoort tot deze signalen ook het gerucht dat vooral ANWB en werkgeversorganisaties aan het traineren zijn? Herkent u dit signaal?

5. Waarom heeft u ervoor gekozen om, juist op dit moment, het Platform een brief te sturen? Bent u bereid om een afschrift van deze brief aan de Kamer te sturen?

6. Heeft u over het stu
ren van de brief overleg gehad met de minister van Financiën, mede-opdrachtgever van het Platform?

7. Als het Platform niet voor eind april 2005 met een advies komt, gaat u dan inderdaad zelf een voorstel doen?

8. Zo ja, heeft u tegen die tijd een voorstel klaarliggen dat u meteen zal presenteren? Of begint u op dat moment met de voorbereiding van een dergelijk voorstel?

* ANP, 14 februari jl.