Burgers die worden gebombardeerd, miljoenen Oekraïners zijn op de vlucht voor het geweld. De inval van Rusland houdt ons allemaal bezig.

Hoewel onvergelijkbaar met het drama waar de Oekraïners mee te maken krijgen, merken ook wij de gevolgen van de oorlog. De sancties tegen Poetin hebben gevolgen voor onze economie. De inflatie, huren, voedsel- en energieprijzen gaan door het dak.

Het is de prijs die we betalen voor vrijheid en democratie, zegt de regering. Maar we houden dit alleen vol, als we die prijs samen betalen en solidariteit voorop stellen. Als de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en de mensen met een bescheiden beurs geholpen worden.

“ "Het bestaansminimum in Nederland is structureel te laag" ”

Daarom begrijp ik niet waarom de regering al maanden twijfelt om in te grijpen in de economie. Het bestaansminimum in Nederland is structureel te laag. Meer dan 2 miljoen gezinnen hadden altijd al moeite om rond te komen. Nu wordt hun situatie helemaal nijpend. Ik zie het terug in de reacties die ik ontvang op sociale media: het aantal berichten van mensen met geldzorgen neemt enorm toe.

Daarom hebben we drie voorstellen om direct in te grijpen en dreigende armoede te bestrijden.

Onze voorstellen

1. Ten eerste: bevries de energieprijs. De energieprijzen dreigen de volgende maanden nog verder te stijgen. In uitzonderlijke noodsituaties kan de overheid een beroep doen op de prijzenwet, om de maximumprijs van een product vast te stellen. De oorlog in Oekraïne is zo'n noodsituatie. Daarom moet de overheid nu handelen en ingrijpen in de vrije markt.
  2. Ten tweede: we moeten de welvaart eerlijker delen. Laten we besluiten tot een onmiddellijke verhoging van het minimumloon en de uitkeringen. Geef gemeenten meer geld om mensen in energiearmoede bij te staan en verhoog de zorgtoeslag voor lage- en middeninkomens. En vraag een bijdrage van de meest kapitaalkrachtige Nederlanders. We kunnen dit samen betalen als we in politiek Den Haag eindelijk besluiten grote vermogens eerlijk te belasten. Dat heet solidariteit.
  3. En als belangrijkste: laten we zo snel mogelijk stoppen met fossiele brandstoffen. Door te verduurzamen, maar vooral door te besparen. Slecht geïsoleerde woningen verbruiken veel energie. Vaak gaat het om oude huizen waar gezinnen met lage inkomens wonen. Sommige mensen zitten nu letterlijk in de kou. Deze oorlog is een aansporing om sneller te verduurzamen: investeer in zon, wind en geothermie. Laten we zorgen dat alle sociale huurhuizen goed geïsoleerd worden.

Onzekere wereld

Het zijn geen makkelijke tijden. We komen uit de pandemie en worden geconfronteerd met oorlog op ons continent. De wereld van nu is onzeker.

Daarom is het zo belangrijk te beseffen, met alles wat er op ons afkomt: we staan er niet alleen voor. We steunen elkaar. We zijn solidair. Met Oekraïense burgers die hun land ontvluchten. Met moedige Russen die in protest de straat opgaan. Laten we dat ook zijn met elkaar hier in Nederland.

Het zijn geen makkelijke tijden. Maar als we elkaar opzoeken en verder helpen, dan komen we er samen doorheen.

Afbeelding van 2 mensen bij het GroenLinks congres in 2019

Wil je ons steunen?

Word lid van GroenLinks! Als lid maak je ons sterker in de strijd voor onze idealen. Hoe groter onze partij, hoe meer we voor elkaar krijgen.

Met jouw steun als lid van GroenLinks werken we samen aan een menselijk, eerlijk en duurzaam Nederland. Daarnaast maak je als lid actief deel van onze partij: je kunt mee beslissen over de koers door te stemmen over ons verkiezingsprogramma en onze kandidaten. Zo maken we samen de partij!

Ook ontvang je regelmatig onze ledennieuwsbrief en uitnodigingen voor exclusieve (online) events. Lid worden kan al vanaf € 2 per maand.

Ben je overtuigd? Kom in actie en sluit je aan bij onze beweging.💚

Persoonsgegevens
Adresgegevens
Ik ontvang graag e-mail updates van:
Ben je 27 jaar of jonger?
Contributie

Gemiddeld betalen GroenLinksers € 85 contributie per jaar. De hoogte van de contributie bepaal je zelf, wel geldt er een minimum van € 24 per jaar. Je kunt de hoogte van je contributie baseren op de hoogte van je inkomen.

Let er op dat het door jou gekozen bedrag klopt bij de opgegeven frequentie!

Betaalwijze