Voordracht Commissie

Op plek twaalf stelt de commissie Niels voor. Deze van oorsprong groene politicus heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een betrouwbare en collegiale alleskunner. Niels is een fijne fractiegenoot die loyaliteit aan de partij weet te verbinden met sterke idealen op zowel de groene als linkse portefeuilles. Als woordvoerder heeft Niels indruk gemaakt op de commissie met zijn sterke focus op het tegengaan van discriminatie, zijn inzet voor mbo-leerlingen en toegang tot het recht. De commissie ziet deze slimme, praktische en sympathieke kandidaat graag terug in de Tweede Kamer.

biografie

“Ik wil zoveel mogelijk mensen een stem geven in de politiek”

BOERENZOON, BINNENHOF, BANGLADESH

Niels groeide als fruittelerszoon op in het Zeeuwse Tholen. Zijn groene vingers brachten hem naar Wageningen voor een studie Bos- en Natuurbeheer. Zijn groene hart bracht hem al op jonge leeftijd bij DWARS, de jongerenorganisatie van GroenLinks.

Tussen 2004 en 2012 was hij achtereenvolgens fractievertegenwoordiger in Wageningen, beleidsmedewerker in het Europarlement en korte tijd Tweede Kamerlid.

In 2012 verruilde Niels de Zeeuwse delta voor de grootste delta in de wereld. Niels werkte in Bangladesh met boeren en jongeren aan het opvangen van de klappen van de klimaatcrisis.

Niels van den Berge

HIER STA IK VOOR

Niels knokt in de Tweede Kamer voor wat kwetsbaar is: “Sinds ik getrouwd ben met een fantastische vrouw van kleur, komen discriminatie en uitsluiting dichtbij. Ik zie wat het met haar en andere kleurrijke Nederlanders doet.”

In de afgelopen periode kwam Niels op voor de belangen van mbo-studenten, talenten met een migratieachtergrond, slachtoffers van misdrijven, sekswerkers die geen coronasteun krijgen en mensen met een kleine beurs die hun recht willen halen.

“Ik wil hen een stem geven in de politiek. Knokken voor hun belangen. Ik ben trots op de resultaten die we hebben geboekt. Op mijn initiatief komt er een brigade tegen stagediscriminatie met daarin naast experts, ook ervaringsdeskundigen. Maar we zijn er nog lang niet. Daarom wil ik door.”

WETENSWAARDIGHEDEN

Niels is een fanatieke wandelaar, vegetariër en oud-imker. Hij liep twee keer de Nijmeegse Vierdaagse en Nacht van de Vluchteling uit.

Niels speelde twee keer de hoofdrol in satirische sketches op de nationale tv in Bangladesh. Deze sketches stelden kindhuwelijken, corruptie en bruidsschatten aan de kaak. Er keken naar schatting 80 miljoen mensen naar.

In 2017, coördineerde Niels namens UNICEF en samen met de overheid van Bangladesh en maatschappelijke organisaties, de wederopbouw van drinkwaterfaciliteiten na de ergste overstromingen in 40 jaar tijd. Hij bezocht toen ook met een UNICEF-rapid response team de Rohingya-vluchelingenkampen bij de grens tussen Bangladesh en Myanmar.

In de Tweede Kamer houdt Niels zich bezig met:

• Diversiteit en Inclusie
  • Mbo en Wetenschap