Goed onderwijs is het beste dat we kinderen kunnen geven. School als een plek waar je kunt leren, jezelf kunt ontwikkelen en waar je je dromen na kunt jagen. Waar je ook vandaan komt en wat je ouders ook verdienen. Gelijke kansen voor iedereen in onze samenleving staat of valt bij goed onderwijs dat ons helpt om onze talenten te benutten.
Die gelijke kansen zijn er nu te vaak niet. Te vaak bepalen het inkomen en de opleiding van je ouders, de buurt waar je woont en helaas ook je achternaam de kansen die je krijgt. Te vaak staan docenten voor grote klassen, waarbij het onmogelijk is ieder kind de aandacht te geven die het verdient. Dat is het pijnlijke gevolg van politieke keuzes.
Door bezuinigingen en doorgeslagen marktdenken is de kansengelijkheid afgenomen. Het onderwijs is steeds meer ingericht als een ratrace die leerlingen zo snel en goedkoop mogelijk moeten uitrennen. Terwijl leerlingen harder werken dan ooit en de prestatiedruk groot is, kampen scholen met lerarentekorten, te weinig budget per leerling en te weinig ondersteuning voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben.
Daarom is er een omslag nodig in het onderwijs. Zodat het weer een basis vormt om je persoonlijk te ontwikkelen, met ruimte om te spelen en te ontdekken. Onderwijs dat inclusief is, met plek en aandacht voor elk kind. Daarvoor moet er geïnvesteerd worden in leraren en ondersteunend onderwijspersoneel. Zodat klassen kleiner worden en leraren weer de baas worden over hun werk, minder werkdruk hebben en een beter loon krijgen. Dat is ook nodig voor de docenten en onderzoekers aan hogescholen en universiteiten. Goed hoger onderwijs en onderzoek is namelijk cruciaal in onze nieuwe economie.