Vergelijking SP en GroenLinks

GroenLinks en de SP willen allebei een socialer Nederland. We willen armoede aanpakken, een socialer vluchtelingenbeleid en de salarissen in de publieke sector, zoals voor leraren en verplegers, verhogen. Op sociaal en economisch gebied werken we dan ook graag en succesvol samen met de SP.

Ook op het gebied van klimaat hebben GroenLinks en de SP veel gedeelde idealen. Maar GroenLinks is ambitieuzer dan de SP en zet dit onderwerp vaker op de politieke agenda.

Europese samenwerking

GroenLinks en de SP verschillen het meest als het gaat om de EU. GroenLinks is er van overtuigd dat belangrijke zaken als het aanpakken van klimaatverandering, het bestrijden van belastingontwijking en een socialer vluchtelingenbeleid alleen via Europese samenwerking echt goed kunnen worden aangepakt. De SP heeft geen vertrouwen in de EU en wil zo weinig mogelijk samenwerken. Daarnaast is GroenLinks op thema’s zoals abortus of euthanasie vooruitstrevender dan de SP.