Overzicht van de verschillen tussen D66 en GroenLinks

GroenLinks en D66 delen de ambitie om de meest gevaarlijke crisis van dit tijdperk, de klimaatcrisis, daadkrachtig aan te pakken. Ook op andere terreinen trekken we op als progressieve bondgenoten en werken we graag samen. We strijden voor een geëmancipeerde economie waarin mannen en vrouwen even goed mee kunnen doen, we willen bijvoorbeeld gratis kinderopvang en vrouwenquota voor de top van het bedrijfsleven. Ook staan we zij aan zij voor een sterkere Europese Unie met gedeelde Europese waarden, en willen we een sociaal asielbeleid.

Doordat D66 de afgelopen jaren in het kabinet zat, mochten ze van de VVD en het CDA niet altijd hun idealen volgen bij stemmingen over bijvoorbeeld de opvang van kinderen uit vluchtelingenkamp Moria, op het Griekse eiland Lesbos.

Marktwerking in de huursector en in de zorg

Waar GroenLinks en D66 anders in staan, is hoe we onze welvaart willen verdelen. GroenLinks wil een eerlijke economie waarin groei en geld niet vooral bij de rijken terecht komt, maar een economie waarin iedereen profiteert. We denken ook anders over de macht van grote bedrijven. GroenLinks wil die macht graag aan banden leggen, in bijvoorbeeld de huursector en de zorg. D66 gelooft meer in marktwerking. Ook steunt D66 het aparte claimrecht dat grote bedrijven krijgen via handelsverdragen als CETA. Met dit verdrag kunnen bedrijven staten aanklagen voor gewijzigd overheidsbeleid. GroenLinks is tegen dit verdrag omdat het bedrijven te veel macht geeft en het te weinig doet voor dierenwelzijn en milieu.