Onze regering presenteerde Het Nationaal Groeifonds. 20 miljard euro met maar één doel: economische groei. Het is een verkeerd doel, gebaseerd op een verouderd idee. Het idee dat groei van het Bruto Binnenlands Product altijd belangrijker is dan andere waarden als rechtvaardigheid, gezondheid, natuur en klimaat.

GroenLinks komt daarom met een tegenvoorstel. Geen groeifonds, maar een klimaatfonds.

Wij willen het geld steken in het creëren van een nieuwe, duurzame economie. Zoals bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland doen. Zo brengen we onze uitstoot de komende jaren radicaal omlaag en passen we het principe van klimaatrechtvaardigheid toe: de vervuiler betaalt. Het is de enige economie die houdbaar is voor de toekomst. Het enige lange termijnplan dat logisch is.

We hebben geen tijd te verliezen

We hebben nog maar tien jaar om klimaatverandering te stoppen, zegt de VN-klimaatorganisatie. De eerste gevolgen van klimaatverandering merken we nu al: nooit meer een Elfstedentocht, iedere zomer extreme hittegolven. Smeltende poolkappen, een stijgende zeespiegel, een brandende amazone en bosbranden in Siberië zo groot als Cyprus, toenemende verwoestijning en aanhoudende droogte.

Wetenschap

We moeten, net als in de coronacrisis, naar de wetenschappers luisteren. De coronacrisis is een logisch keerpunt om onze economie te hervormen en niet verder te gaan op de oude weg. We moeten nu investeren om de vervuilende economie om te vormen naar een nieuwe duurzame economie.In dit Klimaatfonds presenteren wij een reeks concrete voorstellen om dat te realiseren.

Afbeelding met de tekst 'Nederland heeft een Klimaatfonds nodig'

Meer weten?

Benieuwd naar de details van ons plan voor een klimaatfonds? Bekijk hier ons tegenvoorstel met het totaaloverzicht van onze investeringen.

Afbeelding van een klimaatdemonstratie

Meld je aan voor updates

Altijd als eerste op de hoogte?

Meld je hier aan voor updates van Jesse Klaver en GroenLinks.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.