“Kabinet schuift forse lasten door naar toekomstige generaties”. Je hebt deze krantenkop vast wel voorbij zien komen afgelopen week, nadat het Centraal Planbureau het regeerakkoord had doorgerekend. Laat ik beginnen met een positieve noot: het nieuwe kabinet, Rutte 4, is eindelijk van plan om veel extra geld uit te trekken om de problemen van Nederland aan te pakken. Ik vind het goed dat er eindelijk serieus geïnvesteerd wordt in het onderwijs, het klimaat en de natuur. Al moet nog blijken welke plannen dit kabinet precies werkelijkheid gaat maken. Hoewel de beloofde investeringen goed nieuws zijn, verschillen het kabinet en GroenLinks fundamenteel van mening over de vraag bij wie de rekening moet komen te liggen. Wij zeggen: leg de rekening niet neer bij toekomstige generaties maar laat de allerrijksten eerlijk belasting betalen.

Het kabinet kiest ervoor om de lasten door te schuiven naar toekomstige generaties. Mensen die de huidige problemen niet hebben veroorzaakt, maar die in de toekomst wel moeten betalen voor de oplossingen. Terwijl juist zij degenen zijn die er de afgelopen jaren enorm op achteruit zijn gegaan én ook al moeten opdraaien voor de kosten van de coronapandemie.

Meer miljardairs dan ooit

GroenLinks kiest ervoor om de rekening neer te leggen bij wie die hoort: bij de grootste vermogens, zij die nu niet of nauwelijks belasting betalen. De vermogensongelijkheid in Nederland is enorm: de rijkste 10 procent bezit ongeveer de helft van al het vermogen. Het aantal Nederlandse miljardairs heeft inmiddels een recordhoogte van 45(!) bereikt en de rijkste mensen uit de Quote 500 hebben meer vermogen dan ooit: €220 miljard.

Deze enorme vermogensongelijkheid zorgt ervoor dat de rijken slapend rijker worden terwijl de rest van werkend Nederland er nauwelijks op vooruit gaat de komende jaren. Als je hard werkt betaal je al snel de helft van je inkomen aan belastingen. Beleggers of huisjesmelkers betalen bijna geen belasting. Hoe meer vermogen je hebt, des te gemakkelijker is het om daar nog meer van te maken. The winners take it all.

Hard werken loont niet

Er wordt vaak gezegd dat werken moet lonen. Als je maar hard genoeg werkt, dan kom je er wel. Maar hoe hard moet je werken voordat je kan opboksen tegen een pandjesbaas die slapend rijk wordt door de waardestijging van het huis waarvoor jij torenhoge huurt betaalt. Afgelopen jaar hebben pandjesbazen hun vermogen €60.000 per huis zien stijgen. Zij verdienen dus per dag (!) €200 zonder te werken en zonder er belasting over te betalen.

We zitten in een wooncrisis. Dit kabinet erkent dat en stelt er zelfs een aparte minister voor aan. Maar hoe denk je een wooncrisis op te lossen zonder iets te doen aan de fundamentele oorzaken? Zonder het verdienmodel van pandjesbazen en huisjesmelkers aan te pakken? De nieuwe huizen die gebouwd worden kunnen niet worden gekocht door studenten en starters, maar komen terecht bij pandjesbazen en vastgoedbeleggers.

Belastingverlaging voor de rijken

Ongelijkheid is geen natuurwet, maar een politieke keuze. De vorige kabinetten hebben er bewust voor gekozen om de belastingen op werk steeds te verhogen en de belastingen op vermogen te verlagen. En het nieuwe kabinet dreigt precies dezelfde fout te maken.

In de verkiezingscampagne werden mooie plannen gepresenteerd. Alle coalitiepartijen zouden de belastingen op vermogen en winst flink gaan verhogen. Het CDA €2,7 miljard, VVD €3,6 miljard, de ChristenUnie €8,0 miljard en D66 maar liefst €15,3 miljard.

Wat is het resultaat? We zijn een jaar verder en er is niks meer over van deze mooie plannen. Sterker: in plaats van een belastingverhoging komt er een belastingverlaging op vermogen en winst. In het hele regeerakkoord wordt het woord vermogensongelijkheid niet eens meer genoemd. Het kapitaal blijft de komende jaren de baas. Dit is een kabinet voor de gevestigde belangen.

Plannen van GroenLinks

Mag je van GroenLinks dan helemaal geen geld meer verdienen of bezit hebben? Nee, dat is onzin. Het is een karikatuur die vaak wordt gebruikt door rechtse partijen. GroenLinks vindt dat het systeem eerlijker moet. Als ik het heb over het belasten van vermogen, dan gaat het niet over de kleine spaarder en niet over gewone mensen. Dan gaat het om die kleine groep in Nederland waar bijna al het vermogen zit.

We hebben in Nederland een raar systeem waarbij mensen met alleen wat spaargeld meer belasting betalen dan nodig, terwijl de beleggers en pandjesbazen nauwelijks belasting betalen over de enorme rendementen die ze behalen. Daar gaat het mij om.

GroenLinks heeft een heel redelijk alternatief: dat je in Nederland net zo veel belasting betaalt over je werk als over je inkomen uit vermogen. We leggen de rekening neer bij de allerrijksten in Nederland via een vermogensbelasting voor miljonairs. Met zo’n vermogensbelasting voor miljonairs wordt meer dan €6 miljard per jaar opgehaald. Dan wordt de rekening van de nieuwe plannen van dit kabinet niet doorgeschoven naar toekomstige generaties én wordt de vermogensongelijkheid verkleind. Twee vliegen in één klap.

mensen op een GroenLinks-congres

Word deel van de oplossing, word lid van GroenLinks

Met jouw steun maak je GroenLinks sterker in de strijd voor onze idealen, want hoe groter onze partij, hoe meer we samen voor elkaar krijgen. Het is nú tijd voor actie. Steun GroenLinks en sluit je aan bij onze beweging. Dit kan al vanaf 2 euro per maand.💚