Anton de Kom is een van de mensen die zijn leven lang streed om onze koloniale en slavernijgeschiedenis te vertellen zoals die is. Hij stond op tegen onrecht, ongeacht tegen wie het onrecht zich richtte. Niet alleen tijdens de koloniale overheersing van Suriname en de eilanden in het Caribisch gebied door Nederland, maar ook vanuit Den Haag tijdens de Duitse bezetting. Daarom is hij naast antikoloniale schrijver en denker, ook een Surinaamse en Nederlandse verzetsheld. Al is die eer hem tijdens zijn leven nooit toegekomen.

Die eer komt hem toe. We pleitten eerder al voor eerherstel voor De Kom en daar gaat de regering gelukkig voor zorgen. Dat traject loopt nog. Hij is toegevoegd aan de Canon van Nederland. En GroenLinks vindt, samen met Bij1 en D66, dat De Kom ook de eer van een eigen zaal in de Tweede Kamer verdient.

De Kamer waar hij ooit deel van wilde uitmaken, maar waar slecht over hem werd gesproken door de Nederlandse overheid die hem tegenwerkte en uit Suriname verbande. De Kamer waar hij nu met zijn denken en schrijven nog steeds invloed heeft op velen van ons. Het vernoemen van een zaal in de Kamer is niet alleen een verdere vorm van waardering voor al zijn belangrijke werk, maar ook een herinnering voor ons allen van waar we vandaan komen en wat voor afschuwelijk leed en dappere strijd achter ons verbonden ligt.

Anton de Kom verdient een plek in het hart van onze democratie. Zichtbaar en aanwezig, zodat we niet van onze fouten wegkijken, maar leren. Om samen voor de vrijheid en gelijkwaardigheid van al onze burgers te staan.