Het gebrek aan zeggenschap is een van de grootste frustratie bij zorgverleners. Zij weten immers het best hoe je goede zorg moet verlenen, juist in tijden dat de werkdruk enorm hoog is. Maar toch geeft 70% van de verpleegkundigen aan niet te worden betrokken bij de plannen voor zorg aan corona patiënten.

In de wijkverpleging, het verpleeghuis en het ziekenhuis is de druk op zorgverleners torenhoog. Overal merken ze de grote instroom van corona patiënten. En dit eist zijn tol. Zo’n 10% van de zorgverleners zit ziek thuis. Daarom is er dringend extra aandacht en geld nodig om zorgverleners te ondersteunen.

Met het voorstel van GroenLinks en VVD komt 10 miljoen euro vrij om te investeren in zeggenschap. Tot nu toe is hierin nauwelijks geïnvesteerd, en zijn hier nog amper structuren voor ingericht binnen zorgorganisaties. Met dit geld kunnen de zorgverleners worden betaald voor de tijd die ze erin steken, kunnen trainingen worden opgezet om zorgverleners de benodigde vaardigheden te leren en kan worden gewerkt aan een cultuuromslag bij bestuurders.

Meer macht naar professionals
“Meer macht aan professionals, dat is dringend nodig. Luister naar zorgverleners. Zij zijn het immers die het beste kunnen inschatten hoe ze goede zorg kunnen leveren en voorkomen dat ze overbelast raken,” zegt Tweede Kamerlid Corinne Ellemeet van GroenLinks.

“Dag in dag uit geven duizenden professionals liefdevolle zorg aan ons en onze dierbaren. Hun kennis en ervaring is onmisbaar en moeten we gebruiken om onze zorg nog beter te maken en hun werk waar mogelijk makkelijker. Dat kan alleen als wij hen aan tafel mee laten praten en dat goed organiseren”, zegt Aukje de Vries, Tweede Kamerlid van VVD.