Advies van de kandidatencommissie: "Cora Smelik (48) is een strategisch bestuurder en sterk netwerker met lange ervaring in het publieke domein. Zij inspireert mensen om resultaten te  boeken die er toe doen. Zij is nu directeur van de Regionale Uitvoeringsdienst Twente en was eerder directeur bij de Sociale Verzekeringsbank. Ze studeerde Turkse Taal en Letterkunde en werkte vele jaren als diplomaat op de Nederlandse ambassades in Marokko en Turkije. "

"Laten we weer nieuwsgierig worden naar elkaar. Ik wil graag weten wat mensen beweegt en ben altijd op zoek naar een raakvlak. Echt in contact komen. Ik geloof in een Nederland waarin iedereen tot zijn recht komt."

Van Deventer naar het Binnenhof

Cora Smelik is opgegroeid als dochter van een dominee in een gezin met vijf kinderen. Ze heeft na vele verhuizingen en tien jaar buitenlandervaring helemaal haar plek gevonden in het mooie Deventer, waar ze sinds 2009 woont en actief is voor GroenLinks. In de jaren daarvoor werkte ze in Turkije en Marokko als diplomaat  bij de Nederlandse Ambassade. Ze is een strategisch bestuurder en sterk netwerker met lange ervaring in het publieke domein. Haar nieuwsgierigheid naar nieuwe dingen heeft Cora een brede werkervaring opgeleverd.

Hier staat Cora voor

We dromen allemaal van een betere toekomst. Cora wil deze dromen vertalen naar concrete acties. De Nederlandse samenleving is aan het verharden: tegenstellingen worden uitvergroot en mensen praten liever óver elkaar dan mét elkaar. Kwetsbare groepen dreigen het onderspit te delven. Cora gelooft in een wereld waarin de groei van het welzijn en de bescherming van alles wat kwetsbaar is, hand in hand gaan.

Wetenswaardigheden

Samen met haar partner heeft Cora 5 meiden; 2 dochters uit een eerder huwelijk en 3 bonusdochters. Ze heeft een sterke band met haar tweelingzus, waar ze niet op lijkt. Ze studeerde in Leiden, is gek op talen en spreekt vloeiend Turks.