“Het kabinet lijkt moebesloten, moegekozen en moegeregeerd." Dat stelt partijleider Bram van Ojik in reactie op de Miljoenennota. Van Ojik: “Het aantal werklozen daalt met 15.000. Niet dankzij het kabinet, maar helaas omdat een groot deel van de mensen zo ontmoedigd raakt dat ze zich terugtrekken van de arbeidsmarkt. Alleen zeggen dat banen uit de markt moeten komen is volstrekt onvoldoende.”

Volgens Van Ojik heeft politieke verlamming het kabinet in zijn greep. Vooruitschuiven is het mantra van de Miljoenennota. Van Ojik: "Dit is een machteloze Miljoenennota. Nu er niets meer uit te ruilen valt, lijkt elke ambitie bevroren in mooie woorden."

Die ambitie is hard nodig. Een groot deel van de bezuinigingen gaan mensen volgend jaar pas voelen. Dat knijpt de economie onnodig af, vindt Van Ojik. “Met het behoud van banen in de zorg bevorder je niet alleen de werkgelegenheid, maar ook de kwaliteit van onze samenleving.”

Van Ojik roept premier Rutte op de regie over het Energieakkoord naar zich toe te trekken. “De doelstelling schone energie is met het Energieakkoord al naar beneden bijgesteld. Nu ziet het er naar uit dat we zelfs dat niet halen. Er treedt vertraging op, terwijl versnelling nodig is,” aldus Van Ojik.

Van Ojik: "Dit is niet de tijd om op de handen te gaan zitten. In onze Tegenbegroting zullen we laten zien dat er wel degelijk echte keuzes gemaakt kunnen worden. Laat vervuilers betalen, maak arbeid goedkoper voor werkgevers en belast de tien procent rijkste Nederlanders zwaarder om er maar een paar te noemen."

Zie ook

De tegenbegroting van GroenLinks

De reactie van Bram van Ojik op de troonrede.